Trolí cestou k fjordům

14.06.2016 23:51
Blok procházek po národních parcích středního Norska máme za sebou, tak je na čase, abychom taky provětrali naši dračici. Tím myslím Safiru :-)

Čekají nás dvě panoramatické cesty, mezi nimi trajekt a na závěr velké prádlo a další grilování. Ráno probíhá standardní rutina příprav na cestu – nějaká ta hygiena, příprava snídaně, snídaně samotná, kafíčko, nádobí, pozavírat a zafixovat šuplíky, zkontrolovat okna, uklidit vyrovnávací klíny a konečně můžeme vyrazit.

První ze zastávek je proslulá Trolí stěna. Její parametry jsou impozantní. Z údolí se tyčí více než 1200 metrů vysoká kolmá skála. Z infotabulí se dozvídáme, že existuje 9 lezeckých cest, jak se dostat nahoru. O její obtížnosti svědčí památník horolezcům, kteří snahu o její zdolání zaplatili životem. Mezi nimi je i pětice z Československa, která se zpět nevrátila v roce 1973.

U Trolí stěny se dostáváme prakticky na nejsevernější bod našeho putování. Od této chvíle se budeme zase přibližovat domovu. A vezmeme to pěkně z ostra. Konkrétně po panoramatické silnici číslo 63, která je v úseku z Åndalsnes směrem na Valldal označována jako Trolí cesta.

Její poslední část se zakusuje do skály jedenácti zatáčkami, z nichž každá má svoje vlastní jméno. Stoupáme z úrovně moře až do 850 m.n.m. Po cestě nahoru míjíme mohutný vodopád, který cesta překlenuje malým kameným mostkem.

Na úzké cestě se dvě osobní auta jen velmi obtížně vyhýbají, rozměrnější vozidla si musejí dávat přednost a čekat na širších částech. Vozidla nad 12,4m na tuto silnici vůbec nesmějí, protože by nebyly schopny projet úzké zatáčky. V sezoně tudy projede 2500 vozidel za den. Ještě, že jedeme mimo špičku. I těch pár autobusů nám na vehnání adrenalinu do žil stačilo.

Nahoře je velké parkoviště, turistické centrum, prodejna suvenýrů a stezka k vyhlídce. Všude spousta německých důchodců. Proti téměř liduprázdným národním parkům je to pro nás velká změna. Fotíme se s výhledem na údolí Isterdalen, ze kterého jsme přijeli, s městečkem Åndalsnes a fjordem Isfjorden na jeho konci.

Na druhé straně sedla se cesta do údolí nezařezává tak strmě, ale výhledy před námi nejsou o nic nudnější.

Po chvíli přijíždíme do vesničky Linge, ze které odplouvají trajekty na druhou stranu fjordu. Trajekty jsou tady běžnou součástí dopravy, proto nečekáme dlouho a za chvíli se naloďujeme. Vychytali jsme to nejlepší místo v první řadě :-)

Z Eidsdalu cesta opět pozvolně stoupá nahoru, abychom se po pár desítkách kilometrů dostali nad fjord Geiranger – cíl dnešní cesty.

Zítra máme v plánu vyhlídkovou plavbu po fjordu, tak si jej prohlédneme také opačným směrem – zdola nahoru.
V podvečer využíváme volný čas k obnově šatníku. Než se sluníčko po půl jedenácté schová za okolní hory, je naštěstí všechno suché.

K večeři jsme si vlastnoručně ulovili lososa v ledničce místního koloniálu. Bohužel jsme po nažhavení grilu zjistili, že už ho před námi stihl někdo vyudit. Holt jazyková bariéra. Příště si dáme větší pozor. Ještě že jsme prozíravě k lososovi koupili také bavorské klobásky :-)